Carian Di Blog Ini

Selasa, 23 Ogos 2011

AYAT PELINDUNG ORANG ISLAM BERIMAN

(*AL-BAQARAH : AYAT 257*)....

(*ALLAH PELINDUNG*) orang-orang yang beriman...
(*Dengan menyebut nama

(*ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG*) (*ALLAH PELINDUNG*) orang-orang yang beriman;

(*DIA*) mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada (*cahaya iman*). Dan orang-orang yang kafir, pelindung-pelindungnya ialah syaitan, yang mengeluarkan mereka daripada cahaya kepada kegelapan (kekafiran). Mereka itu adalah penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya. (*Al-Baqarah : Ayat 257*)

Muslim meriwayatkan dari Abu Sa'id Al-Khudzri, bahawa (*Rasulullah s.a.w*) bersabda, "Sesungguhnya siksaan yang paling ringan bagi penghuni neraka adalah dipakaikannya kedua sandal dari api, hingga otaknya mendidih kerana saking panasnya kedua sandal tersebut."

Anas Ibn Malik menuturkan, bahwa ia mendengar (*Rasulullah s.a.w*) bersabda, "Wahai sekalian manusia! Menangislah kalian! Jika kalian tidak bisa menangis, maka pura-pura menangislah! Sesungguhnya, penghuni neraka menangis hingga airmata mereka mengalir membasahi muka-muka mereka, laksana anak sungai. Kemudian, ketika air mata tersebut berhenti, maka mengalirlah darah hingga terlukalah kedua mata mereka. Dan kalaulah sampan-sampan berada di atas air mata tersebut, pastilah ia akan berlayar." ( Hadits Riwayat Abu Ya'la dan Ibnu Majah, Tafsir Ibnu Katsir, 2/378 )