Carian Di Blog Ini

Ahad, 25 September 2011

Hawa Dari Tulang Rusuk Adam - Tidak Benar?

Wanita Dari Tulang Rusuk Lelaki Tidak Benar?

Perbincangan mengenai kejadian Hawa amat meluas. Sebahagian ulama berpendapat, Hawa dicipta daripada tulang rusuk Nabi Adam berdasarkan Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Aku berwasiat kepada kamu supaya menjaga wanita dengan sebaik-baiknya kerana mereka dijadikan daripada tulang rusuk dan sebengkok-bengkok tulang rusuk adalah yang dibahagian teratas"

(Bukhari & Muslim)

Antara ulama yang berpegang dengan pendapat ini adalah Abdullah Bin Abbas, Abdullah Bin Mas’ud, Imam Mujahid, Ibn Munzir, ibn Humaid dan ramai lagi.

Manakala Imam Al-Qurtubi menyatakan didalam kitab Dalilul Falihin : "Wanita dicipta dalam batas dan keadaan seperti tulang rusuk"

Dapat kita fahami bahawa wanita bukan dicipta daripada tulang rusuk. Ianya berbentuk kiasan iaitu tulang rusuk itu berbentuk bengkok berbeza dengan tulang lain yang berbentuk lurus sebagaimana keadaan kaum wanita berbeza dengan keadaan kaum lelaki.

Pendapat ini juga boleh dikaikan dengan sambungan lafaz hadith diatas yang bermaksud :

"Sekiranya kamu cuba meluruskannya, kamu akan mematahkannya dan sekiranya kamu biarkan sahaja dia akan terus bengkok buat selama-lamanya. Justeru itu berpesan-pesanlah tentang wanita (dengan kebaikan)"

Sambungan hadith membawa maksud tulang rusuk ini tidak boleh dicaci kerana keadaannya yang sedia bengkok kerana tanpanya jasad manusia pasti bermasalah.

Begitu juga dengan wanita. Tanpa mereka kehidupan lelaki tidak sempurna. Kaum lelaki perlu memahami keadaan mereka dan jangan bersikap keras terhadap mereka. Berhemahlah dalam menghadapi kaum wanita.

Apabila dirujuk di Al-quran tentang perkara ini,

Allah menyatakan dalam surah An-Nisa’ ayat 1 :

"Wahai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang Telah menciptakan kamu dari seorang diri (Adam), dan daripadanya Allah menciptakan isterinya (Hawa); dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak"

Ayat ini tidak mengaitkan kejadian Hawa dengan tulang rusuk Nabi Adam.

Dr Hamka dalam Tafsir al-azhar menyatakan : “Ahli-ahli ijtihad tidak membantah hadith yang sahih ini (hadith yang mengatakan bahawa wanita tercipta daripada tulang rusuk lelaki), namun ia tidak boleh menjadikan alasan yang tepat bagi mengatakan Hawa terjadi daripada tulang rusuk kiri Nabi Adam. Yang jelas sekali, kaum wanita kesemuanya bukan terjadi daripada tulang rusuk suaminya. Yang menjadi pertikaian adalah mengenai Hawa (samada ia terjadi daripada tulang rusuk Nabi Adam atau tidak). Oleh kerana islam adalah agama yang memberi kebebasan berijtihad mereka yang ahli (mampu). Maka tidak salah sekiranya terdapat perbezaan pendapat (dalam hal ini). Justeru itu, tidak dihukum keluar daripada Islam sekiranya seseorang berkeyakinan, berdasarkan penyelidikannya, bahawa Hawa tidak terjadi daripada tulang rusuk Nabi Adam. Tidak ada salahnya sekiranya umat islam turut memberikan perhatian bagi menyelidiki teori-teori yang berkaitan (dengan persoalan ini) berapa tahunkah manusia sudah berada didunia ini”

Maka lakukan kajian selagi terdaya sebagaimana perintah Allah dalam surah Al-Ankabut ayat 20 :

"Katakanlah: "Berjalanlah di (muka) bumi, Maka perhatikanlah bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya"